نکات کلیدی در روشهای مراقبت از پوست خشک

  • 12 خرداد 1398
  • 0 نظر
  • admin

اهمیت استفاده از روشهای مراقبت از پوست خشک :

روشهای مراقبت از پوست خشک در واقع اقدامات درمانی ضروری هستند که توسط بیمار مورد استفاده قرار می­گیرند. خشکی پوست می­تواند عوارض جانبی و خطرناکی برای بیمار داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که برخی از بیماریها نیز در ارتباط با خشکی پوست می­باشند. بروز بیماری دیابت از شایعترین عوامل ایجاد خشکی پوست در بیماران مبتلا می­باشد.

با توجه به افزایش میزان تجمع باکتریها بر روی گلوکز در بیماران دیابتی، این موضوع می­تواند سلامت بیمار را بطور جدی تهدید نماید. اخلال در عملکرد غده تیروئید نیز سبب می­شود ترمیم سلولهای پوستی که توسط این هورمون صورت می­گیرد بطور منظم صورت نگیرد. این موضوع باعث بروز خشکی مفرط در پوست بیمار می­گردد.

ابتلا به بیماریهای کلیوی، اشکال در سیستم تغذیه­ای فرد، اختلالات هورمونی و نیز در معرض گرد و غبار بودن فرد می­تواند از دلایل شیوع خشکی در افراد باشد. لذا استفاده از روشهای مراقبت از پوست خشک در افراد برای جلوگیری از آسیب به ارگان پوست که بزرگترین و قطعا مهمترین ارگان محافظتی بدن محسوب می­شود بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

روشهای مراقبت از پوست خشک :

دی هیدریش و یا از دست رفتن آب پوست بنا به دلایلی می­تواند باعث بروز خشکی در پوست گردد. برای تعیین روشهای مناسب پیشگیری و درمان به موقع بیماری خشکی پوست اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد یافتن علت بروز خشکی در پوست می­باشد. چرا که روشهای مراقبت از پوست خشک زمانی موثر خواهند بود که از مواد و روشها به شیوه صحیح و علمی استفاده گردد.

برای شناسایی علل بروز خشکی مراجعه به پزشک متخصص در زمینه بیمارهای داخلی و پوست می­تواند اولین گام در معالجه کلی بیماری محسوب گردد. برخی از عوامل نیز هستند که بروز خشکی پوست را تشدید می­نمایند.

افراد مسن معمولا در معرض خشکی بیشتر پوست­ می­باشند. چرا که با افزایش سن افراد میزان تولید چربی در منافذ پوست کاهش می­یابد. بر این اساس طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات معتبر روشهای مراقبت از پوست خشک باید از سن 40 سالگی در افراد آغاز گردد.

بروز بیماری بنام اگزما که نوعی التهاب پوستی تلقی می­شود بیشتر بر اساس سابقه ارثی افراد شیوع می­یابد با علم به این موضوع می­توان تحت نظر پزشک متخصص قبل از بروز چنین بیماری روشهای مراقبت از پوست خشک را بکار گرفت.

فصل تابستان و ماههای گرم سال احتمال شیوع خشکی پوست را قطعا افزایش می­دهند. در این فصول روشهای مراقبت از پوست خشک باید بطور جدی توسط افراد مورد توجه قرار گیرد.

 

عادات شخصی افراد نیز می­تواند در بروز خشکی مفرط پوست موثر واقع گردد. بطور مثال عادت افراد به استحمام مکرر با آب داغ باعث کاهش میزان چربی پوست شده و ریسک ابتلا به خشکی مفرط پوست را افزایش می­دهد. در چنین حالتی روشهای مراقبت از پوست خشک باید بصورت استفاده از مواد مرطوب کننده قوی بعد از هر استحمام مورد استفاده قرار گیرد.

مواردی که در روشهای مراقبت از پوست خشک مورد استفاده قرار می­گیرند:

برای مقابله با خشکی پوست تغییر برخی عادات و رژیمهای غذایی می­تواند مفید واقع شود. نوشیدن مقدار زیادی آب سالم و نیز خودداری از استحمام متوالی با آب داغ می­تواند در کنترل این بیماری موثر واقع گردد. استفاده از صابونهای مرطوب کننده استاندارد با اسیدیته متناسب با پوست و نیز استفاده از کرمهای شیر بدن و نیز مرطوب کننده و آبرسان بعد از استحمام نیز ضروری است.

استفاده از برخی مواد و روغنهای طبیعی در طب سنتی و نوین در روشهای مراقبت از پوست خشک نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. بطور مثال استفاده از روغن زیتون خالص، مخلوط عسل با شیر، روغن نارگیل، ماست، روغن بادام، جو دوسر، آلوئه­وار، آووکادو و استفاده از ماسکهای طبیعی می­تواند بطور مستقیم و یا بعنوان مواد موثر اصلی کرمها و لوسیونهای مرطوب کننده بدن در درمان این بیماری موثر واقع گردد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط