چرا باید روشهای مراقبت از پوست چرب را جدی بگیریم؟

  • 15 خرداد 1398
  • 0 نظر
  • admin

ضرورت استفاده از روشهای مراقبت از پوست چرب :

روشهای مراقبت از پوست چرب شامل تکنیکهایی است که برای حفظ شادابی و طراوت پوست مورد استفاده قرار می­گیرد. به واسطه وجود مزایا در داشتن پوست چرب استفاده از روشهای مراقبت از پوست چرب موضوعی جدی و مهم در بهداشت و سلامت پوست ایفا می­­نماید.

داشتن پوست چرب به این معنی نیست که فرد در تمامی نقاط بدن دارای پوست چرب است. بلکه باید توجه داشت که ممکن است فردی در بخشی از بدن دارای پوست چرب بوده لیکن در بخش دیگری از بدن دارای پوست خشک یا مختلط باشد.

داشنن پوست چرب خصوصا در دوران میانسالی و پیری می­تواند باعث نرمی و انعطاف پذیری بالای پوست گردد. همچنین این نوع پوست در مقایسه با سایر انواع پوستها نیاز به مراقبت کمتری دارد. این نوع پوست سبب بروز درخشش طبیعی در پوست شده و شادابی و طراوت آنرا برای مدت زمان بیشتری حفظ می­نماید.

روند ظهور علائم پیری و چین و چروک  در این نوع پوست نیز به کندی صورت می­گیرد این موضوع اهمیت استفاده از روشهای مراقبت از پوست چرب را دو چندان می­نماید.

گرچه برخی عوامل محیطی نظیر وجود آلاینده ­های هوا می­توانند در چرب شدن پوست موثر واقع شوند اما علت اصلی چرب بودن پوست به دو علت هورمونی و وراثت می­باشد. هورمونی که صفت چرب شدن پوست را تحت تاثیر قرار می­دهد آندروژن می­باشد که در صورت بالا بودن سطح آن در پوست سبب می­گردد پوست بصورت چرب باشد.

روشهای مراقبت از پوست چرب :

تجمع مفرط چربی در پوست چرب سبب گرفتکی منافذ پوستی می­گردد. این موضوع سبب ایجاد جوشهای زیر جلدی و التهابی می­گردد. بنابراین پوستهای چرب برخلاف پوستهای خشک نیاز به شستشوی بیشتری دارند. تا منافذ پوستی را از انسداد توسط چربی پاکسازی نمایند.

استفاده از مرطوب کننده­ها در روشهای مراقبت از پوست چرب امری ضروری تلقی می­گردد. باید توجه داشت که برای حفظ رطوبت این نوع از پوستها؛ باید از کرمها و لوسیونهای مرطوب کننده­ای استفاده شود که بصورت ضد جوش و ضد آکنه عمل نمایند.

برای کنترل و درمان جوش و آکنه در پوستهای چرب از روشهای دارویی و یا فیزیکی استفاده می­گردد در روشهای مراقبت از پوست چرب بصورت دارویی از کرمها و لوسیونهای ضد جوش با رعایت پروتکل استفاده از آنها می­توان بهره­ جست. بطور مثال شاید پزشک متخصص پروتکل استفاده از پن ضد جوش به همراه فوم و کرم یا ژل ضد جوش را تجویز نماید. در صورت عدم درمان دارویی از روش استفاده از لیزر برای کنترل ودرمان جوش و آکنه استفاده می­گردد.

افراد با پوست چرب در روشهای مراقبت از پوست چرب قطعا باید از مواد آرایشی با چربی کم استفاده نمایند. بطور مثال کرم ضد آفتاب مورد استفاده باید از چربی کمی نسبت به کرمهای ویژه پوست خشک برخوردار باشد.

در روشهای مراقبت از پوست چرب، افراد می­توانند برای کنترل و پاکسازی پوست از پن­های آنتی باکتریال، آنتی اکنه و ضد جوش استفاده نمایند. استفاده از دستگاههای رطوبت ساز و نیز استفاده مداوم از بخور می­تواند میزان چربی را در پوست فرد کنترل نماید.

انجام فعالیتهای بدنی مستمر می­تواند سبب افزایش میزان گردش خون در فرد گردد این موضوع در پاکسازی مواد مضر می­تواند موثر واقع شود. استفاده از رژیم غذایی غنی از پروتیئن و ویتامین و فاقد چربی و قند نیز در روشهای مراقبت از پوست چرب از موارد ضروری محسوب می­گردند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)
نوشته های مرتبط