آشنایی با انواع ماهی کپور

  • 19 فروردین 1403
  • 0 نظر
  • admin

ماهی فیتوفاگ (کپور نقره‌ای):

مشخصات ظاهری: ماهی فیتوفاگ دارای بدنی نقره‌ای رنگ، دوکی شکل و فلس‌های ریز پوشیده شده است. سر این ماهی بزرگ و سنگین است و در انتهای بدن باریک می‌شود. این ماهی به عنوان یکی از ماهی‌های فیلترکننده آب شناخته می‌شود.

نوع پرورش: تخم‌های ماهی کپور نقره‌ای (فیتوفاگ) پس از پانزده روز شکفته می‌شوند و الروها از جلبک‌های چند میکرونی و پالنکتون‌های جانوری تغذیه می‌کنند.

تولید مثل: ماهی نر فیتوفاگ حدود 5 تا 6 سالگی و مادها در 6 تا 7 سالگی به بلوغ می‌رسند. این ماهی‌ها هنگامی که درجه آب بین 17 تا 28 درجه سانتیگراد است و رودخانه در حال سیالیته است و آب گل آلوده است، به صورت دسته‌جمعی اقدام به تخم‌ریزی می‌کنند. در آب‌های ساکن تخم‌ریزی نمی‌کنند و در پرورش مصنوعی، برای تحریک تخم‌ریزی آنها، تزریق هورمون هیپوفیز به ماهی‌ها انجام می‌شود. تعداد تخم‌ها بین 150 هزار تا 200 هزار عدد و قطر آنها حدود هفت تا ده میلیمتر است.

غذا: این ماهی از پالنکتون‌های گیاهی که از تولیدات طبیعی استخرها می‌باشد یا کود حیوانی برای رشد خود استفاده می‌کند.

واکنش به صدا: این ماهی‌ها در زمستان به خواب می‌روند و به صداهای بزرگ حساس هستند و تا 1 الی 2 متر از آب بیرون می‌آیند.

ماهی بیگهد (کپور سرگنده):

مشخصات بدن: ماهی بیگهد دارای بدنی کشیده و فشرده در پهلوی خود است. سربزرگ و دهان قابل ارتجاعی دارد و برای همین به آن کپور سرگنده هم گفته می‌شود. این ماهی دارای یک باله پشتی نسبتاً پوشیده از فلس‌های درشت است. رنگ بدن این ماهی معمولاً تیره‌تر از کپور است و در دو طرف بدن طلائی و در پشت تیره است.

نوع پرورش: ماهی بیگهد از موقع تولد از جانوران ریز (پالنکتون) تغذیه می‌کند و به مرور زمان همراه با رشد، از پالنکتون‌های گیاهی درشت‌تر تغذیه می‌کند. این ماهی جزو ماهی‌های ژئوپالنکتون‌خوار است.

دمای مناسب آب: برای این ماهی، دمای آب بین 17 تا 28 درجه سانتیگراد مناسب است.

تولید مثل: ماهی نر بیگهد حدود 3 تا 4 سالگی و مادها در 5 الی 6 سالگی به بلوغ می‌رسند. متوسط تخم‌ریزی این ماهی بین 500 هزار تا 600 هزار تخم است و در صورت تغذیه مناسب و فراوان، میزان تخم‌ریزی بیشتری دارد.

هر دو ماهی معرفی شده در مجموعه ی آبزیان رشیدی موجود میباشد.

نکات قوت: از جمله نکات قوت این ماهی کیفیت گوشت، رشد بسیار سریع و امکان تکثیر مصنوعی است.توجه: افرادی که استخرهایی دارند که مملو از حشرات آبی هستند، می‌توانند از این ماهی و کپور برای کنترل حشرات آب استفاده کنند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط