موثرترین روشهای جلوگیری از شوره مو

  • 12 خرداد 1398
  • 0 نظر
  • admin

مفهوم و روشهای جلوگیری از شوره مو :

روشهای جلوگیری از شوره مو در حقیقت راهکارهای عملی هستند که جهت جلوگیری از سبوره یا حالتهای پوسته پوسته شدن پوست سر بکار گرفته می­شوند. لایه­های شاخی پوست در طی بیست الی سی روز جای خود را با لایه­های تازه تعویض می­نمایند. لایه­های قدیمی نیز بصورت پوسته از پوست سر جدا می­گردند. اگر این روند شکل غیر طبیعی و نامتعادل داشته باشد. پوسته­های بیشتری تولید می­شوند که به آن اصطلاحا شوره سر گفته می­شود.

علل بروز شوره سر که استفاده از روشهای جلوگیری از شوره مو را الزامی می­نماید:

عدم تعادل در تولید شوره یا پوسته سر، بیشتر به علت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب شیوع می­یابد. کمبود مواد غذایی از ویتامینهای مورد نیاز و نیز چاقی مفرط از عواملی هستند که این بیماری را تشدید می­نمایند.

عدم تعادل در خواب، استرس زیاد و نیز خستگی مفرط از کار روزانه می­تواند از عواملی باشد که این بیماری را تشدید می­نماید. در این­حالت روشهای جلوگیری از شوره مو برای این افراد توصیه می­گردد.

اختلالات هورمونی و نیز ریشه ارثی این بیماری نیز در بروز آن می­توانند دخیل باشند. در معرض هوای خشک و سرد و بیش از حد گرم بودن نیز می­تواند یکی از دلایل بروز شوره سر باشد. عدم رعایت بهداشت مو و نیز تعریق زیاد نیز جزئی از علل موثر بر تشدید بیماری شوره سر می­باشد. برخی عوامل قارچی شناخته شده در بروز شوره سر موثر هستند  که استفاده از روشهای جلوگیری از شوره مو را الزامی می­نمایند.

انواع شوره سر:

شوره سر به دو صورت خشک و چرب مشاهده می­شود. در حالت خشک؛ شوره بصورت لایه­ای نازک و خشک از پوست سر جدا می­شود و اغلب بصورت پودری بر روی لباس و روی گردن مشاهده می­شود. این نوع شوره معمولا با خارش و التهاب پوست سر همراه است.

در حالت شوره سر چرب؛ شوره سر بصورت لایه­های بزرگ به هم چسبیده بر روی سر قرار می­گیرد که این نوع از شوره نیز معمولا همراه با خارش پوست سر می­باشد.

روشهای جلوگیری از شوره مو :

طبیعی است دوری از عوامل ایجاد شوره می­تواند بعنوان روشهای جلوگیری از شوره تلقی گردد. بطور مثال عدم حضور در معرض هوای سرد و گرم و استفاده از کاورها و کلاههای محافظتی بر روی سر می­تواند از بروز و تشدید تولید شوره جلوگیری نماید.

افرادی که دارای شوره سر می­باشند باید از خاراندن مداوم پوست سر خودداری نمایند. چرا که این موضوع سبب تشدید بیماری و در مواردی سبب بروز بیماریهای عفونی ثانویه می­گردد.

استفاده از فرآورده­ها و محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی که در ترکیب آن از الکل استفاده شده است می­تواند احتمال بروز بیماری را افزایش دهد. بنابراین بعنوان یکی از روشهای جلوگیری از شوره مو باید از محصولا آرایشی بدون الکل استفاده نمود.

توجه به تغذیه روزانه و استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین و خصوصا ویتامینهای گروه ب از جمله روشهای جلوگیری از شوره مو محسوب می­گردد که باید مورد توجه بیماران قرار گیرد.

باید توجه داشت که استفاده از شامپو معمولی و روزانه و خصوصا شامپو بچه بطور روزانه می­تواند میزان شوره سر را کاهش دهد. ولی چنانچه میزان تولید شوره بیش از حد معمولی باشد. استفاده از شامپوهای ضد شوره یا آنتی دندروف می­تواند در بهبود بیماری موثر واقع شود.

برای کنترل و درمان بیماری شوره سر از روشهای سنتی نیز می­توان بهره برد. ترکیبی از مواد گیاهی می­تواند در بهبود و درمان این بیماری موثر عمل نماید. استفاده از آب چغندر، لیموی ترش تازه و تخم شنبلیه از جمله مواد گیاهی موثری هستند که در طب سنتی بعنوان روشهای جلوگیری از شوره مو مورد استفاده قرار می­گیرند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط