روف گاردن چیست؟

  • 23 بهمن 1402
  • 0 نظر
  • admin

در این مقاله به بررسی پرسشی می‌پردازیم که سوال بسیاری از افراد است. روف گاردن چیست؟ سوالی که شاید برای شما هم مطرح باشد. معنی این لغت در زبان انگلیسی باغ روی بام است. اما به قدری این کلمه در فرهنگ معماری رسوخ کرده که به صورت مستقیم با واژه اصلی بیان می‌شود. در بخش دیگر این متن با نگاهی مدرن به توضیح روف گاردن لاکچری می‌پردازیم. برای توضیحات بیشتر تا انتهاب متن با ما همراه باشید.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یک روش نوآورانه به عنوان یک بام سبز ضخیم است که امکان اجرای امکانات ساختمانی نظیر  نیمکت، تراس و گذرگاه‌ها را در فضای باز میسر می‌کند. روف گاردن‌ها یک سیستم زنده شامل خاک و گیاهان هستند، که آب باران را جذب می‌کنند. در نتیجه آب باران به جای جاری شدن در مسیر فاضلاب، گیاهان را پرورش داده. در پایان درون خاک باقی می‌ماند. اگر شدت و میزان بارندگی بیشتر از توان جذب خاک روف گاردن باشد. خاک جریان آب اضافی را با سرعت کم به داخل لوله‌ها هدایت می‌کند. در نهایت کاهش حجم و سرعت رواناب ناشی از بارندگی به این طریق می‌تواند به کاهش خطراتی از قبیل وقوع سیل، پشتیبان گیری و سرریز شدن فاضلاب کمک کند.

شکل‌گیری روف گاردن

ایجاد فضای سبز یک سنت قدیمی و محبوب بین مردم جهان است. اما امروزه به دلیل افزایش شهرنشینی استفاده از مکان و تبدیل آن به فضای سبز با محدودیت روبرو است. در نتیجه مردم کمتر با محیط‌ها و فضاهای سبز سروکار دارند و نمای شهر پر از ساختمان‌های آجری و بتنی است. در چنین شرایطی با ایجاد روف گاردن می‌توان یک چشم انداز جدید در شهر ایجاد کرد. قدیمی‌ترین نمونه روف گاردن مربوط به زیگورات بین النهرین است. در این مکان هیچگونه اتاقی وجود نداشت و گل‌ها و گیاهان یک پوشش سبز روی تراس ایجاد کرده بودند تا افراد برای استراحت یا مشاهده محیط از تابش نور آفتاب در امان باشند و مکانی خنک و سایه‌دار در اختیار آن‌ها باشد.

کاربرد و مزایای روف گاردن

کاهش سرعت و حجم آب روان ناشی از بارندگی.

  • افزایش ارزش ساختمان به دلیل ایجاد یک فضای قابل استفاده در پشت بام.
  • کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش.
  • کاهش دمای بیرون و همچنین کاهش اثر جزیره گرمایی شهر که ناشی از افزایش دما است.
  • ایجاد یک زیستگاه طبیعی برای پرندگان و حشرات.
  • افزایش طول عمر مصالح زیرین.
  • دریافت دی اکسید کربن و تولید اکسیژن.
  • دریافت آب باران و استفاده از آن برای رشد و پرورش گیاهان.
  • ماندگاری و طول عمر روف گاردن بیشتر از یک سقف معمولی و تقریبا ۲۰ سال است.

انواع روف گاردن

انواع روف گاردن با توجه به نوع پوشش گیاهی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود.

  • روف گاردن گسترده: ابتدایی‌ترین نوع روف گاردن که شامل یک لایه خاک کم عمق و ارزان قیمت به همراه گیاهان مقاوم به خشکی و کم رشد مانند خزه است.
  • روف گاردن نیمه فشرده: متشکل از لایه عمیقی از خاک غنی از مواد مغذی است.  گیاهان و بوته‌های علفی را شامل می‌شود. این نوع پوشش گیاهی ضخیم‌تر از چمن است.
  • روف گاردن فشرده: دارای یک لایه خاک بسیار عمیق به همراه طیف گسترده‌ای از گیاهان، بوته‌ها و درختان کوچک است.

نکاتی در مورد طراحی و اجرای روف گاردن

پیش از اینکه تصمیم به اجرای روف گاردن بگیرید. حتما این نکات را مورد توجه قرار دهید. تا با رعایت این موارد یک انتخاب صحیح به همراه اجرای اصولی داشته باشید.

  • روف گاردن باید روی سازه سقفی مسطح و کم عمق اجرا شود.
  • سازه ساختمان باید قدرت و استحکام کافی برای تحمل وزن اضافی روف گاردن را داشته باشد.
  • در طراحی و اجرای این روش از مس، سرب، کود و سم‌های شیمیایی و موادی که می‌توانند آلاینده‌ها را به رواناب وارد کنند خودداری کنید.
  • یک روف گاردن می‌تواند مکانی برای تفریح، پیاده‌روی یا نگهداری باشد.
  • نحوه اجرای روف گاردن با توجه به مساحت مکان موردنظر، تحمل سازه ساختمان و نوع کاربری موردنیاز شما متفاوت خواهد بود. از پوشش های گیاهی متفاوتی برای طراحی آن استفاده می‌شود که انتخاب آن‌ها متناسب با نیاز پروژه شما انجام‌ می‌گیرد.

هزینه اجرای روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن نسبت به پشت بام‌های سنتی گران‌تر است. اما هزینه کلی آن با توجه به فاکتورها و عوامل مختلفی از جمله طرح و نوع روف گاردن، میزان عایق بودن آن، مواد زهکشی و گیاهان مورد استفاده برای طراحی آن متغیر خواهد بود. البته هزینه بالای طراحی و اجرای این پدیده این امکان را فراهم‌ می‌کند که نسبت به سقف‌های معمولی برای مدت طولانی‌تری بتوانید از این نوع پوشش سقف استفاده کنید. همچنین از آن‌جایی که این پوشش سقف به عایق بندی ساختمان کمک می‌کند. از طریق کاهش مصرف انرژی یک گزینه مناسب برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز محسوب می‌شود.

 

نگهداری از روف گاردن

 

روف گاردن‌ها نیز مانند سقف‌های معمولی احتیاج به تعمیر و نگهداری دارند. برای طراحی فضای سبز روف گاردن و یا نگهداری از روف گاردن می‌توانید از شرکت فضای سبز کمک بگیرید. همچنین میتوانید به صورت مستقیم به نگهداری آن بپردازید. از جمله اقداماتی که باید برای نگهداری از روف گاردن انجام دهید عبارتند از:

  • آبیاری منظم در تابستان با توجه به نوع گیاهان.
  • وجین منظم بخصوص در دو سال اولیه کاشت گیاهان.
  • رسیدگی منظم و حذف مواد و شاخه‌های خشکیده گیاهان در تابستان.
  • بازرسی منظم جهت اطمینان از زهکشی مناسب.

توجه داشته باشید که اگر نگهداری از روف گاردن به صورت اصولی و صحیح انجام گیرد. طول عمر این پوشش به ۴۰ سال نیز می‌رسد.

 

اجرای روف گاردن

اگر قصد اجرای روف گاردن را به عنوان یک پوشش سقف و عایق برای پشت بام خود در نظر دارید. می‌توانید برای نحوه مکان یابی، ساخت و نگهداری اصولی و سایر راه حل‌های مدیریتی جهت اجرای روف گاردن با کارشناسان و مهندسین در ارتباط باشید. تا ضمن برخورداری از راهنمای مدیریتی اصولی یک فضای سبز کاربردی، مقاوم و زیبا در اختیار داشته باشید.

روف گاردن لاکچری

قبل از اینکه طرح و نقشه روف گاردن خود را اجرا کنید. به این فکر کنید که با اجرای یک روف گاردن لاکچری به چه چیزی دست پیدا خواهید کرد. یعنی هدف، نیاز و کاربری درخواستی شما از یک پوشش گیاهی پشت بام چه چیزی است. ترکیب انواع گیاهان، درختچه‌ها و چمن‌ها به همراه کفپوش‌های چوبی یا سنگی مکانی دنج و منحصر به فرد را در پشت بام برای شما ایجاد خواهد کرد.

در ادامه چند مورد از نمونه‌های روف گاردن لاکچری را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. تا با الهام از آن‌ها یک فضای لوکس برای پشت بام ساختمان خود ایجاد کنید.

طراحی روف گاردن لاکچری به سبک ژاپنی

 

برای این نوع از طراحی و اجرای روف گاردن لازم است تا نورگیرها با پلکسی‌های شفاف پوشانده شوند و به صورت چوبی قاب شوند. همچنین برای ایجاد سبک شرقی باید از موادی مانند سنگ و چوب نیز در طراحی استفاده کنید.

 

استفاده از بلوک‌های نور مصنوعی در طراحی روف گاردن لاکچری

 

استفاده و اجرای یک نور مصنوعی خوب در طراحی روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از بلوک‌های شیشه‌ای که دارای نور پس زمینه اضافه شده هستند و همچنین گلدان‌هایی با نقاط نورانی که گیاهان را برجسته‌تر به نمایش می‌گذارند. می‌توانید یک ایده خلاقانه برای اجرای نور مصنوعی روف گاردن لاکچری خود داشته باشید.

طراحی روف گاردن لاکچری به سبک جنگل

در این سبک از طراحی روف گاردن می‌توانید با استفاده از پرچین محیط ساختمان خود را پوشش دهید. یا به نوعی آن را مخفی کنید. مثلا می‌توانید از ترکیب درختچه‌هایی با شاخه‌های بلند به همراه بوته‌ها یک جنگل کوچک در پشت بام ساختمان خود ایجاد کنید که علاوه بر زیبایی جنبه استتار نیز دارند.

ایجاد روف گاردن لاکچری دایره‌ای شکل در پشت بام مربع

برای اجرای این ایده می‌توانید از بوته‌ها و درختچه‌ها به عنوان ایجاد حصار برای شکل‌دهی ظاهر دایره‌ای شکل روف گاردن در مرکز پشت بام استفاده کنید. شما می‌توانید در هنگام غروب آفتاب با نشستن در آن‌جا و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه به همراه تماشای منظره شهری خستگی یک روز شلوغ و پرتنش را از خود دور کنید.

ترکیب هنر با گیاهان در طراحی روف گاردن لاکچری

برای اینکه روف گاردن شما فضای شیک‌تری به خود بگیرد می‌توانید از الگوی بلوک‌ها سنگی استفاده کنید. که در ادامه چمن‌ها چیده می‌شوند. همچنین می‌توانید یک تپه کوچک ایجاد کنید و در قسمت بالای آن یک بوته متوسط قرار دهید. برای اینکه این ایده خلاقانه را تکمیل کنید می‌توانید از یک جعبه گل یا گلدان چوبی نیز در کنار آن استفاده کنید.

ایجاد یک محل مطالعه در روف گاردن

شما می‌توانید در قسمت پشت بام ساختمان خود یک باغچه کوچک و ساده به همراه نیمکت و کف چوبی با سبک موردنظر خود ایجاد کنید و از این محیط برای مدیتیشن یا مطالعه استفاده کنید.

 

طراحی روف گاردن لاکچری با نگهداری کم

هرچقدر تعداد گیاهان و اجزای به کار رفته در طراحی روف گاردن بیشتر باشد قطعا باید مراقبت‌های بیشتری از آن صورت گیرد. در نتیجه اگر وقت کمی دارید می‌توانید طراحی فضای سبز پشت بام خود را با تنوع کمی از گیاهان انجام دهید و با ایجاد یک حصار در دور پشت بام علاوه بر اینکه حریم خصوص شما حفظ می‌شود کف روف گاردن نیز از رطوبت محفوظ می‌ماند.

استفاده از نیلوفر آبی در برکه در طراحی روف گاردن

برای اینکه روف گاردن لاکچری شما یک حالت کلاسیک به خود بگیرد می‌توانید از ترکیب فواره به همراه گیاهان آبزی استفاده کنید. با اجرای این ایده می‌توانید یک جلوه آرامش بخش به محیط خود ببخشید.

طراحی روف گاردن لاکچری با سنگ و آتش

آتش یک منبع گرمابخش است و ترکیب آن با سنگ‌ها جلوه زیبایی به محیط دوستانه یا خانوادگی شما خواهد بخشید. لازم به ذکر است که قبل از اجرای این طرح حتما نکات ایمنی لازم برای حفاظت از سقف را در نظر داشته باشید.

طراحی روف گاردن لاکچری اکولوژیکی

اگر از آن دسته افرادی هستند که به شدت به طبیعت علاقه دارید و دوستدار محیط زیست هستید می‌توانید کل فضای پشت بام خود را مملوء از گیاهان و درختچه‌ها و بوته‌ها کنید. این پوشش گیاهی به عنوان یک عایق در برابر اشعه خورشید عمل می‌کند و دمای خانه را کاهش می‌دهد.

نکات طراحی روف گاردن لاکچری

اگر ساختمان شما ساخته شده از بتن و سایر مصالح مستحکم است برای اجرای روف گاردن با هیچ محدودیتی روبرو نیستید. اما در خانه‌هایی که از مصالحی مانند چوب ساخته شده‌اند برای اجرای روف گاردن باید با یک مهندس عمران مشورت کنید.

  • برای اینکه سقف ساختمان عایق رطوبتی لازم را داشته باشد باید قبل از کف کشی با استفاده از رنگ‌های مخصوص یا پوشش‌های ضد آب سقف را ضد آب کرد.
  • در طراحی روف گاردن لاکچری هرس، آبیاری و کوددهی بخشی از یک برنامه منظم ماهیانه هستند که باید متناسب با نوع گیاهان با نحوه نگهداری از آن‌ها آشنا باشید.

بخش آخر

در بخش اول این مقاله پاسخی به سوال روف گاردن چیست؟ دادیم. در بخش دوم به توضیح واژه روف گاردن لاکچری پرداختیم. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده، اگر قصد طراحی و اجرای یک روف گاردن لاکچری برای ساختمان خود را دارید حتما نوع سازه خود را در نظر بگیرید و برای دریافت نتیجه مطلوب با یک تیم حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا طراحی فضای سبز پشت بام شما به صورت اصولی و حرفه‌ای پیگیری شود و نتیجه دلخواه شما اجرا گردد.

 

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط